7 stycznia 2015

Makaron ze szpinakiem, cukinią i oliwkami - wegański.


Lubicie włoską kuchnię? Ja uwielbiam. Upodobałam sobie szczególnie makarony. Mogłabym je jeść codziennie, bo przecież kombinacji jest mnóstwo. Myślę, że powinnam się urodzić we Włoszech. Kto mnie tam zabierze? ;) Makaron to jeden z najbardziej powszechnych rodzajów posiłków i tak szybki w przygotowaniu. Potrawa idealna dla biegaczy za sprawą łatwo przyswajalnych węglowodanów, które zapewniają niezłą porcję energii.


Proponuję wam dzisiaj bardzo proste i przepyszne danie, w którym świetnie łączy się smak szpinaku i oliwek. Jeśli lubicie takie połączenie składników to naprawdę polecam. A jeśli nie lubicie, to może dzięki temu daniu się przekonacie. Jego przygotowanie nie zajmuje wiele czasu. W dodatku jest zdrowe i pożywne. Polecam użyć makaronu pełnoziarnistego. W dzieciństwie wiele osób zraziło się do szpinaku. Nic dziwnego, gdy na talerzu widzieliśmy zieloną breję w dodatku smakującą nie najlepiej. Jednakże czas zatrzeć te przykre wspomnienia. Dobrze przyrządzony i doprawiony szpinak jest wyśmienity, szczególnie z dodatkiem gałki muszkatołowej. Mi i tak zawsze będzie kojarzył się z kreskówką o Popeye'u. :)


Właściwości szpinaku: 

- bogaty w żelazo
- zasobny w antyoksydanty - luteinę, neoksantynę oraz kwercetynę
- jest też źródłem wapnia
- niskokaloryczny
- bogate źródło witaminy K, A, C, B2, B6
- zawiera magnez, mangan, potas i kwas foliowy. 
- dostarcza również witaminy E, cynku, protein, fosforu, błonnika pokarmowego i miedzi
- zawiera niacynę, selen i kwasy omega-3
- regularne spożywanie szpinaku usprawnia umysł
- szpinaku nie powinny spożywać przede wszystkim osoby w podeszłym wieku, mające problemy z nerkami, reumatyzmem, artretyzmem czy wątrobą

Składniki:
(na dwie porcje)
  • ok. 200g makaronu, ja użyłam pełnoziarnistego farfalle
  • 2 duże garście świeżego szpinaku
  • pół cukinii
  • garść czarnych oliwek - ok. 15 sztuk
  • mała papryczka chilli
  • 1 mała cebula
  • 2-3 ząbki czosnku
  • pół pomidora lub ewentualnie 4 suszone pomidorki
  • kilka kropli soku z cytryny
  • oliwa
  • łyżka śmietanki sojowej - opcjonalnie
  • gałka muszkatołowa 
  • bazylia
  • sól, pieprz
Przygotowanie:
  1. Gotujemy makaron według opisu na opakowaniu.
  2. Na patelni rozgrzewamy łyżkę oliwy i wrzucamy drobno posiekaną cebulę.
  3. Jak cebulka się lekko zeszkli dodajemy drobno posiekane ząbki czosnku.
  4. Umytą cukinię kroimy w plasterki, a następnie w ćwiartki i wrzucamy na patelnię.
  5. Podsmażamy przez kilka minut.
  6. Następnie dodajemy umyty i odsączony szpinak, a także sok z cytryny.
  7. Kroimy papryczkę chilli, oliwki i pomidora i wrzucamy na patelnię.
  8. Podsmażamy i mieszamy przez 5-10 minut.
  9. Na koniec doprawiamy solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Jeśli posiadamy to dodajemy łyżkę śmietanki sojowej, ale nie jest to konieczne. Posypujemy listkami bazylii.
  10. Ugotowany i odcedzony makaron mieszamy z zawartością patelni.
Smacznego! :)

4 komentarze:

  1. Wygląda przepysznie :) Bardzo rzadko jem dania ze szpinakiem i nie wiem czemu, bo bardzo go lubię, ale za to często używam do koktajli :) I myślę, że szpinak fajnie skomponował się z oliwkami ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam szpinak :) fajny przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałabyś zamieszkać we Włoszech, czy raczej pozwiedzać i posmakować?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten wegański makaron z cukinią jest świetny, dzięki

    OdpowiedzUsuń

 
Porcja przepisów i inspiracji. Przepisy wegetariańskie i wegańskie.

Translate